• De spoorovergang waar de tunnel uitkomst voor moet bieden

    Marc Satijn

Grootste kans op rondweg in Maarsbergen

MAARSBERGEN Politieke voorstanders van een westelijke rondweg lijken op een krappe meerderheid in de gemeenteraad af te stevenen. De sleutel ligt bij de fracties van Groen Links/PvdA en de SP, want die hebben zich nog niet definitief uitgesproken. Mocht zich onder hen één andersdenkende bevinden, dan zou donderdagavond alsnog de Bosbeekvariant als winnaar uit de hoge hoed kunnen komen. Ook de rondwarende griep kan de stemming nog beïnvloeden.

Michiel Schaaij

Maandagavond besprak de Heuvelrugpolitiek de heikele kwestie voor de op één na laatste keer. Volgens Dick Karssen (ChristenUnie) begint de Heuvelrugpolitiek donderdag aan het moeilijkste debat uit deze raadsperiode. Net als onder de inwoners van Maarsbergen zijn ook de politieke meningen verdeeld. Inmiddels liggen er twee voorstellen op tafel om uit de impasse te komen. Het meest kansrijk lijkt het amendement van CDA en SGP.

STELLINGNAME De twee partijen willen dat de gemeenteraad deze keer onomwonden kiest voor de westelijke rondweg met afgesloten Tuindorpweg. Ze kregen daarbij onder voorbehoud steun van de raadsleden Joost Scheltinga (Groen Links/PvdA) en Corine Jongste (SP). Beiden lieten maandag echter weten, dat hun fracties nog over de definitieve stellingname moeten vergaderen. Zijn er geen dwarsliggers, dan mag het voorstel van CDA en SGP op 15 van de 29 raadszetels rekenen.

ASFALT Een belangrijk argument in het voordeel van de westelijke rondweg is, dat die stukken goedkoper uitvalt dan de weg die het doorgaande autoverkeer over de terreinen van garage Van Beek en bakkerij Bos voert. ,,Asfalt mag nooit meer kosten dan nodig is", vindt Teunis Reedijk (CDA). Volgens hem komt de westvariant als beste uit de bus in de vergelijking die de provincie heeft opgesteld. Bovendien kan de rondweg volgens Reedijk op de meeste steun van de plaatselijke bevolking rekenen.

TERUGSCHROEVEN Die bewering werd echter tegengesproken door BVH-aanvoerder Sybe Streekstra, die zich samen met D66, VVD en ChristenUnie hard maakt voor de Bosbeekvariant. De drie liberale partijen hekelen bovendien het prijskaartje dat het Amersfoortse adviesbureau Royal Haskoning DHV voor hun favoriete verkeersoplossing heeft opgesteld. Zij denken het bedrag terug te kunnen schroeven van 55 miljoen naar 40 miljoen euro.

LEEFBAARHEID Zelfs als het lukt om af te dingen, is de Bosbeekvariant nog steeds duurder dan de westelijke rondweg. Maar volgens BVH-er Streekstra mag Utrechtse Heuvelrug er best wat meer geld voor uittrekken. ,,Als we elk jaar 2,2 miljoen euro kunnen neertellen voor het gemeentekantoor in Doorn, dan kunnen we ook de inwoners van Maarsbergen tegemoetkomen met een investering in de leefbaarheid", aldus Streekstra.

DRAMA Mocht de Bosbeekvariant toch niet goedkoper uitgevoerd kunnen worden, dan houden D66, VVD, BVH en ChristenUnie vast aan het oorspronkelijke dorpsplan, waarbij de spoortunnel wordt doorgetrokken tot voorbij de kruising van de N226 met de Tuindorpweg en de Haarweg. SGP-er Kees van de Merwe ziet dat niet zitten en noemde die oplossing ,,een drama voor het dorp".

Donderdagavond moet de knoop worden doorgehakt. Of zoals VVD-er Van der Zee het uitdrukte: ,,We zijn begonnen aan de final countdown. Na tien jaar debatteren moeten we eruit komen, linksom of rechtsom".